💞 Подбаймо про стан дитини та свій стан

 

Релаксація для дітей ЛИМОН. Знімаємо стрес. 

Без сумніву, дітей треба розвивати! Однак не менш важливо дбати про їхнє здоров'я, зокрема про психологічне здоров'я. Коротка релаксація допоможе дитині відновити сили на шляху розвитку та здобуття знань!

Вправа на розвиток вміння дитини виражати емоції

Роздивіться з дитиною малюнок. Попросіть дитину: 

- описати бджіл та їх емоції; 

- назвати емоції;

- придумати ситуації, які могли б у бджіл викликати такі емоції;

- придумати ситуації, коли дитина мала подібні емоції.

Зверніть увагу на ситуації, які викликають в дітей пригнічені чи негативні емоції. Опрацюйте ці емоції іншими техніками.

Ваша дитина б'ється? Поради від психолога

Знайомство з емоціями для найменших 🤓

Якщо ваша дитина погано спить

🌙

Коли діти бояться, вони хочуть, щоб з ними поряд був хтось рідний і безпечний. Вони починають хвилюватися, коли вас немає поруч. Якщо під час катастрофи вам довелося розлучитися, то необхідність засинати на самоті нагадує дитині про ті часи.

 

Час перед сном – це час спогадів, адже ми нічим іншим не зайняті. Дітям часто сниться те, що їх лякає, тому сама перспектива йти у ліжко може бути страшною. 

 

Зрозумійте, що дитина створює такі “проблеми” ненавмисно.

 

Якщо це можливо, дозволяйте дитині спати поруч з вами. Однак поясніть, що це – лише тимчасове явище (звісно, якщо ви практикуєте спільний сон, то пропустіть таке пояснення). 👨‍👩‍👧‍👦

 

Вигадайте “ритуал” відходу до сну: казка, молитва, обійми тощо. Розкажіть дитині, що такий порядок виконуватиметься щодня, і дитина знатиме, чого чекати.

 

Обійміть дитину і скажіть, що вона у цілковитій безпеці, що ви поряд і нікуди не зникнете. 

 

Це може зайняти деякий час, але чим безпечніше почувається дитина, тим краще вона спатиме.

Основні причини, чому дитина може сказати неправду

1. Одна з головних причин брехні у будь-якому віці – страх. Дитина бреше, бо боїться, що її покарають. Малята легко зізнаються у провинах, поки їх за ці провини не починають карати. Якщо малюк мовчить у відповідь грізне запитання батька: «Це ти зробив?», отже, досвід покарання в нього вже є. Це мовчання – по суті перша в житті брехня. Придумати історію на своє виправдання малюк ще не може, залишається тільки мовчати або плакати, або заперечувати очевидне. Така поведінка дитини може бути пов'язана з тим, що батьки бувають надто жорстокими чи непослідовними у своїй поведінці. Дитина може бути занадто складною, щоб відповідати їхнім очікуванням, а батьки можуть бути не здатні приймати дитину такою, якою вона є. Тоді дитина змушена вдаватися до брехні заради самозбереження. Така брехня може призвести до того, що між вами та дитиною йде довіра, тому що вона вас боїться і не може сказати правду.

2. Дитячий обман може бути спровокований великою кількістю заборон. Якщо дорослі постійно твердять «не можна», тоді, важко переносячи безліч заборон і спокус, дитина йде на хитрість. Так маленький обман стає способом отримати те, про що він мріє, що неможливо добути іншим шляхом, або цей шлях поки що не зрозумілий.

 

3. Ще однією важливою причиною може бути бажання досягти любові та похвали. Дитина починає хвалитися неіснуючими успіхами, прибріхує, прикрашає вже існуючі, щоб домогтися заохочення батьків. Зазвичай батьки таких дітей вимагають від дитини надто багато.

4. Обман може бути пов'язаний з бажанням самоствердитись, виглядати в очах дорослих чи дітей незвичайним. У відповідь на успіхи однолітків дитина може розповісти про свої вигадані подвиги, багатство батьків і т. д. (що може бути ознакою зниженої самооцінки). Дослідження показали, що діти з неблагополучних сімей брешуть частіше. Їм об'єктивно важче змагатися з однолітками у навчанні, наявності іграшок, цікавому дозвіллі, і вони підтримують свій статус брехнею. 

5. Спонукати до обману може і зачеплене самолюбство. Наприклад, якщо дитина не може відповісти своїм кривдникам, вона може почати вигадувати історії, в яких виглядає героєм. Такі історії мають психотерапевтичний ефект і допомагають малюкові впоратися з дійсністю.

 

6. Дуже часто причиною дитячої брехні стає занадто гаряче бажання дорослих виховати ввічливу, добру, інтелігентну людину. Виключно з найкращих намірів батьки вчать дитину приховувати свої емоції, не дозволяють їй говорити про свої негативні почуття. Наприклад, коли дитина каже, що не любить брата, вона чує: «Не можна так казати!»

7. Причиною дитячої брехні може бути приклад дорослих, коли дитина стикається з тим, що слова не завжди відповідають вчинкам, а обіцянки дуже швидко забуваються. День, коли дитина виявить, що його дурили, стане крахом батьківського авторитету. З цього дня він внутрішньо дозволить собі так само чинити і з дорослими. Пам'ятайте, наслідування є одним із найважливіших способів навчання дитини, а батьки – головний зразок для наслідування.

8. Діти можуть брехати, щоб захистити чи не образити товариша, що називається «брехня-спасіння».

9. Діти можуть брехати просто на зло. Діти чудово усвідомлюють, що брехня дратує дорослих, і часом саме цього і домагаються – хочуть розсердити батьків, навіть якщо їх покарають.

❗️Поведінка, орієнтована на пошук уваги

 

Як випливає з самого терміну, така поведінка спостерігається тоді, коли дитина намагається задовольнити потребу у додатковій увазі. 

Навіть, якщо на Вашу думку, дитина отримує достатньо уваги, вона може прагнути отримати ще більше. Іноді задовольнити цю потребу повністю не можливо, яких би заходів Ви не вживали. 

Причини такої гострої потреби в увазі можуть бути різні, в т.ч. і гостра стресова ситуація, відчуття страху та інше.

Діти, які шукають уваги, можуть демонструвати 2 моделі поведінки: активну і пасивну.

Активна: діти можуть битися, викрикувати, перебивати, шуміти і таке подібне.

Пасивна: такі діти рідко порушують дисципліну, натомість вони виконують прохання дуже повільно або ніби зовсім не чують, коли до них звертаються, часто помиляються, демонструють розгубленість тощо.

У обох цих варіантах діти прагнуть отримати позитивну увагу. Але негативна увага для них є бажанішим результатом, ніж взагалі ніякої уваги.

Якщо Ви маєте справу з такою дитиною, будьте терплячими.

Винагороджуйте увагою прояви належної поведінки! 

Навчайте дітей комунікативних навичок. 

Якщо Ваша дитина перебуває у стресовому стані, щоденно працюйте над тим, щоб знизити рівень стресу.

❗️Поведінка уникання невдачі

 

Коли причина небажаної поведінки дітей зумовлена спробами уникнути невдачі, дитина схильна самоусуватися з ігрової та навчальної діяльності, щоб не отримати можливого поганого результату. 

 

Часто такі діти демонструють низьку самооцінку та невпевненість у собі. Ви можете помітити, що така дитина зволікає з виконанням завдань, намагається уникати діяльності, результати якої зазвичай оцінюються, не завершує розпочате, жаліється на головний біль або інші перешкоди, які їй завадили тощо.

 

Батькам доцільно докласти зусиль, щоб підвищити впевненість у своїх силах у такої дитини.

 

Хвалити за кожну вдалу спробу. Якщо бажаного результату немає, то можна зосередитись на старанні та тих зусиллях, які доклала дитина.

 

Створювати ситуації, в яких дитина гарантовано матиме успіх та відчуватиме себе успішною.

 

Уникати неконструктивної критики та обговорень невдач дитини (особливо, якщо дитина чує такі розмови).

 

Заохочувати дитину до саморефлексії своїх успіхів.

 

Батьки, дуже важливо, щоб ви самі вірили у своїх дітей! Бо вони це відчувають.

Рекомендації батькам для підвищення рівня готовності дитини до навчання в школі

Ваша дитина скоро піде до школи. Здається, нещодавно ви мріяли про той час, коли вона стане школярем, бо це свідчитиме про перші самостійно зроблені кроки.

У цей період батьки найбільше стурбовані тим, чи зможе навчатися їхня дитина, чи буде цей етап для сім’ї радісним, чи зможуть подолати труднощі. Все це залежить від підготовки дитини та сім’ї, в якій вона виховується, до нових умов. Тому психологи на перший план ставлять психологічну готовність дитини до навчання у школі.

Готовність до школи (шкільна зрілість) – це індивідуальний рівень розвитку дитини на початок шкільного навчання. Саме від його рівня залежить адаптація та успішність дитини у школі.

Традиційно виділяють три аспекти шкільної зрілості:

  • інтелектуальний: знання про навколишній світ, явища природи, людей та себе;

  • емоційний: вміння тривалий час виконувати не дуже привабливу роботу;

  • соціальний: потреба у спілкуванні з однолітками та дорослими, вміння підпорядковувати свою поведінку правилам даної групи.

Дуже часто дорослі запитують: «Хто має готувати дитину до школи: батьки, сім`я чи вихователі дитячого садочка?». Досвід показує, що ніякий найкращий дитячий заклад не може повністю замінити сім`ю, сімейне виховання. У дитячому садочку дітям прищеплюють корисні навички, але якщо заняттями дитини не цікавляться батьки, не надають їм належного значення, не заохочують до старанності, дитина теж починає ставитися до них недбало, не прагне працювати краще, виправляти свої помилки, долати труднощі.

Дуже важливо, щоб батьки запитували свою дитину, які почуття її переповнюють, що вона відчуває, коли думає про школу? Можливо, це радість бажання знайти нових друзів, а може, це страх перед невідомим, невпевненість у власних силах, сум через прощання із дитячими забавками чи іграми? Намагайтеся постійно відчувати стан дитини, бо від того, з яким настроєм вона переступить шкільний поріг буде залежати її здатність пристосуватися до шкільного життя.

Діти пізнають навколишній світ за допомогою емоцій. Вони сприймають тільки те, що є приємним, цікавим, захоплюючим, веселим та новим. Для дорослих має цінність будь-яка інформація, а для дітей – тільки позитивно забарвлена. Тому однією з важливих передумов успішної адаптації до школи є заохочення дитини до навчання в ній.

Практичними психологами дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів міста впродовж червня 2015 року було проведено психодіагностичне обстеження готовності майбутніх першокласників до навчання у школі. Аналіз результатів свідчить, що із 647 респондентів високий рівень інтелектуальної готовності показали – 27 % дітей, достатній рівень – 20%, середній рівень – 38% дітей, низький рівень – 13% і не готові до школи – 2% дітей.

Діти, у яких високий рівень готовності, – готові до навчання в школі.

Дошкільники із достатнім рівнем готовності дещо слабше психологічно та інтелектуально готові до навчання в школі, ніж ті діти, які отримали високі показники, проте їхні результати відповідають віковим нормам.

Майбутні першокласники із середніми показниками не на належному рівні підготовлені до нових умов. За відповідної організації співпраці із цими дітьми, в період до першого вересня, забезпечуючи адекватну турботу і встановлюючи позитивну атмосферу співпраці, дорослі допоможуть дітям вирішити завдання розвитку відповідно до їх вікових особливостей.

Практика свідчить, що низький рівень готовності до школи чи її відсутність може стати причиною появи тривожності у дитини, хронічної втомлюваності, формування заниженої самооцінки, загальної неуспішності, а також – причиною неврозів.

Рекомендації батькам для підвищення рівня готовності дитини до навчання в школі:

  1. Радійте Вашій дитині!

  2. Розмовляйте з дитиною спокійним голосом. Для дитини Ви – зразок мовлення, адже вона вчиться мови, наслідуючи, слухаючи, спостерігаючи. Ваша дитина буде говорити так, як Ви. Малюк успішніше засвоює мову тоді, коли дорослі слухають його, спілкуються, розмовляють. Виявляйте готовність слухати. Якщо роль слухача Вас втомлює, якщо Ви поспішаєте, не забувайте: терпіння, виявлене в дошкільний період, суттєво полегшить ваші проблеми в майбутньому.

  3. Щодня читайте дитині. Розучуйте скоромовки, чистомовки.

  4. Приділяйте дитині якомога більше часу. Саме в дошкільні роки закладаються основи впевненості в собі та успішного спілкування поза сім’єю. Від рівня раннього мовленнєвого розвитку залежатиме подальший процес росту дитини в школі.

  5. Не забувайте, що мова та мовлення краще розвиваються в атмосфері спокою, безпеки та любові.

  6. У кожної дитини свій темперамент, свої потреби, інтереси. Поважайте її неповторність.

  7. Розвивайте основні лінії дошкільного дитинства – вміння слухати, бачити, відчувати.

  8. Допомагайте дитині розвивати дрібну моторику м’язів руки, аби їй було легше опановувати письмо. Для цього необхідно вчити малюка вирізати, малювати, зафарбовувати, будувати, складати невеликі за розміром деталі, зображення. Навчіть дитину зав’язувати та розв’язувати вузлики.

  9. Забезпечуйте можливості та умови для повноцінної гри. Гра – це провідна діяльність дошкільника. Л.С.Виготський відзначав: «Чим краще дитина грається, тим краще вона підготовлена до навчання у школі».

  10. Допомагайте дитині осягнути склад числа. Немає необхідності, щоб вона механічно лічила до 100 і більше. Нехай рахує до 10-20, але особливо важливо розуміти і знати, з яких чисел складається 5, а з яких – 7 тощо. Це є основою понятійного мислення, розуміння основ математики, а не механічного запам’ятовування.

  11. Працюйте над розвитком пам’яті малюка, його уваги, мислення. Для цього пропонується багато ігор, головоломок, задач у малюнках, лабіринтів тощо в різних періодичних та інших виданнях.

  12. Запровадьте в сім’ї єдиний режим і дотримуйтеся його виконання (обов’язково всі члени родини).

  13. Дитина повинна мати певне доручення і відповідати за його виконання.

  14. Необхідною умовою емоційно-вольового розвитку малюка є спільність вимог до нього з боку всіх членів родини.

 

Дихальні техніки для поняття стресу та панічних атак

1. Глибоке та повне дихання.

Вдихаємо носом, видимо ротом. Робимо коротку паузу між вдихом та видихом. Видих має бути довшим за вдих. Виявляємо, що надуваємо повітряну кульку, і видимо довго та повно ротом. Одного вдиху та видиху недостатньо, вправу потрібно робити мінімум 3 хвилини.

2. Запах квітів. Запропонуйте дитині уявити, що вона відчуває запах квітки, глибоко вдихаючи через ніс і видихаючи через рот. Також можна подумки уявити собі квітку.

3. Маленький зайчик. Мов зайчик, який стрибає в саду та нюхає все довкола, запропонуйте дитині зробити три швидкі вдихи через ніс і один довгий видих через рот.

4. Модифіковане дихання Лева. Виконуючи цю вправу, скажіть дитині, щоб вона уявила, що вона лев. Видихніть все повітря через широко розкритий рот. Запропонуйте дитині сісти зручно на підлогу або на стілець та вдихнути повітря через ніс, відкрити рот якнайширше і видихнути зі звуком «А-а-а». Вправа повторюється кілька разів.

5. Зігріємо метелика. Покажіть на долоні явного метелика, розкажіть, що він замерз і не може злетіти. Запропонуйте зігріти його своїм подихом. Діти складають долоньки разом, уявивши на своїх долонях метелика, і дихають на долоні (дихальна вправа: відкрити рота і вимовити тривалий звук «А»). Метелик зігрівся і його треба здути з долоні. Діти зробити глибокий вдих через ніс і видих через рот (на видиху треба витягнути губи трубочкою, вимовити довгий звук «У»).

6. Вправа «Чарівна повітряна кулька». Давайте разом почаклуємо і повертаємося на повітряні кульки. Кожен скаже мені, якого кольору він/вона хоче бути. Тепер лягайте на підлогу. Зараз ви ненадуті кульки, ви зовсім без повітря (розслаблені). Я пропоную вам під час надування змінювати свою форму і ставати все більш схожими на надуті повітряні кульки. Розпочинаємо: я легенько дую на вас, а ви відразу стаєте більшими і красивішими. (Потрібно дунути із гучним звуком, щоб діти почули. Вони мають трохи підвестися або підняти якусь частину тіла та голосно видихнути). Намагайтеся залишитися в цьому місці, доки я не наповнюю вас новим порцією повітря. Я ще подую, щоб стати більше (голосно видихніть). Зберігайте і цю нову форму, доки я не подую ще раз і вас трохи збільшу (снову видихніть). Зараз я подую останній раз, а ви станьте прямо (голосно видихніть). Тепер ви – великі кулі. Намагайтеся зберегти свою форму, не рухайтесь. Комусь потрібне ще повітря? Я обходиму вас і наповнюю ваші руки додатковим повітрям, доки не побачу красиві, тугі кулі. (Обійдіть дітей) словами: «І тобі я ще даю повітря, і тобі…»). А тепер можемо зменшити кульки. Слухайте шум повітря, що виходить з кульки. Коли чуєте цей звук, станьте трохи менше. Якщо звук припиниться, замріть і не рухайтеся. (Видавайте легке «пссс…», щоб діти зрозуміли, що з ними виходити повітря). Потім знову «пссс…» – тепер ви ще трохи менше, «пссс…» – тепер ви ще трохи менші, «пссс…» – тепер ви ще трохи менші... Тепер лягайте на підлогу. У вас більше не залишилося повітря. Я підійду до кожен із вас і перевірку, чи справді все повітря з вас вийшло. Пройдіть від дитини до дитини, і якщо ви бачите, що у когось залишилися напруженими плечи або колина, зверніться до неї: «Я допоможу тобі випустити звідси повітря, щоб ти зміг/змогла лежати на підлозі більш розслаблено та легко». (Ніжно торкніться потрібної частини його тіла, вимовляючи «пссс…»).

ВДИХ-ВИДИХ

 

Картки для дихальних практик стабілізації

Дихання – це дія, яку люди недостатньо коли усвідомлюють. Однак цей важливий процес дозволяє неабияк впливати на фізичний та душевний стан. За допомогою дихальних практик ми можемо заспокоїтися, узяти під контроль тривоги та проявити стрес.

Практичні ці вправи з дітьми, дорослим важливо пам’ятати: до півріччя всі процеси – «тілесні». Тобто діти думають, рухаючись. Концентрація уваги, уміння зосередитися на явному об'єкті поки що напрацьовуються. А ще вони не автоматизували лічбу, тож практики, в яких дитина має рахувати секунди тривання вдиху й видиху, можуть бути менш продуктивними, ніж хотілося б, відтак таких вправ тут немає. 

Слід також мати на увазі, що діти й дорослі, які зазнали травма- тичного досвіду чи переживають стрес, можуть мати проблеми з концентрацією уваги та зосередженням.

Практики уважності, майндфулнес та дихальні мають бути мак- симально наочними, тілесними, закріпленими в рухах. Так дитині буде легше привчатися до них та використовувати надалі.

Коли дитина одночасно робить дихальну практику, торкається паперу чи столу, коли пальчик відчуває стійку поверхню, око стежить за рухом, рух пов’язаний із кордонами малюнка, це одночас- но задіює низку процесів, які допомагають стабілізуватися.

Правила використання карток простих: розвиваємо рух пальцем контурами зображень , починаючи зі спеціальної позначки, і далі за стрілками. Стрілки, що позначають вдих і видих, позначені кольорами. У кожній вправі акцент на видиху, Зверніть увагу на довгу стрілку.

Зауважте дитину, що дихальну практику можна робити, використо- вуючи будь- що в полі зору. Наприклад, із вдихом та видихом можна вже не пальчиком, а поглядом «обвести» раму вікна, двері, дерево.

Теми малюнків навмисне дібрано ті, що є відомими й водночас універсальними для дітей.

Картки можна використовувати від 3-х років і до будь- якого віку.

Вони можуть бути корисними батькам, вихователям, учителям, психологам, корекційним педагогам. Застосовувати можна в школі на перервах чи уроках, у дитячих садках, на поняттях із регуляцією емоцій, навіть у шелтерах. Щоб почати практику, можна брати будь-яку проблему випадковим чином чи вибрати певну за бажанням.

ІНСТРУКЦІЯ ДО КАРТОК

Постав  палець  на  позначку  спочатку:

Проведіть  пальцем  по  лінії  стрілки.

Якщо вона зелена роби повільний вдих. Синя роби повний видих.

Довга лінія стрілки показує, що вдих чи видих слід зробити тривалишим.

Зроби 2-3  таких кола  дихання.

Повністю обвівши проблему, зроби рухи пальцями, наче трушуєш воду.

Якщо хочеш, переходь до наступної картки.

Мотиваційна готовність дітей до навчання в школі

У статті розкрито актуальність питання мотиваційної готовності дітей до навчання в школі. Визначено суть поняття «готовність до школи». Визначено провідну роль мотиваційної готовності, яка є визначальною в успішному навчанні і адаптації дитини до школи. Проаналізовано психологопедагогічні дослідження із зазначеної проблематики. Охарактеризовано психологічні особливості формування мотиваційної готовності дітей до шкільного навчання, виділено структуру мотивів, наведена коротка характеристика та визначено роль мотивів у формуванні готовності дітей до школи.

Мотиваційна готовність дітей до навчання
Adobe Acrobat Document 241.6 KB

ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА

ВІД «А» ДО «Я»

ПОРАДНИК ДЛЯ ПЕДАГОГІВ І БАТЬКІВ

Мета посібника – відповісти на основні запитання про впровадження інклюзивної освіти в навчальних закладах системи дошкільної та загальної середньої освіти, які найчастіше виникають у педагогів і батьків.

Посібник створено у формі запитань і відповідей. Відповіді на запитання містять посилання на основні законодавчі та нормативно-правові документи, інші літературні джерела, а також коментарі, які можуть не співпадати із зазначеними першоджерелами.

Інклюзія від А до Я.pdf
Adobe Acrobat Document 777.8 KB

Булінг в дитячому садку —

міф чи реальність 

 

Чи замислювалися ви, де беруть витоки комплекс жертви або потреба агресії стосовно інших.

Мало хто з батьків знає про булінг чи стикається з цим явищем в дитячому садку. Чому і як дитина дошкільного віку стає жертвою булінгу?

 

Види булінгу в дитсадку

Булінг (від англ. to bull — переслідувати) — свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої.

Булінг у ДНЗ (ЗДО) може проявлятися як тиск: психологічний фізичний.

 

Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.

 

Хто провокує булінг в дитсадку

Булінг серед дітей старшого дошкільного віку в ЗДО можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо:

-       педагог або помічник вихователя:

         – зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі

         – ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки

         – глузує із зовнішнього вигляду дитини

         – образливо висловлюється про дитину чи її батьків

         – проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини

- батьки або члени сім’ї:

         – б'ють та ображають дитину вдома

         – принижують дитину у присутності інших дітей

         – проявляють сліпу любов та виконують усі забаганки дитини

         – ставляться до своєї дитини як до неповноцінної особистості, жаліють (неповна родина, дитина хвора або має відхилення в розвитку).

 

Усі діти потребують підтримки дорослих — батьків, вихователів, практичного психолога та соціального педагога. Саме вони мають допомогти дітям налагодити партнерські взаємини з однолітками у групі.

 

Як міняється поведінка дитини під час булінгу в ЗДО

Дитина-жертва булінгу поводиться незвично.

Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина:

  - вдома:

          – не хоче одягатися вранці

          – шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка

          – просить батьків забрати її із дитячого садка раніше

          – плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт

          – не контактує з однолітками у дворі

          – грає наодинці в парку

  - в дитячому садку:

         – не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо

         – усамітнюється при будь-якій нагоді

         – часто губить свої іграшки або речі

         – бруднить чи псує одяг

         – грає поламаними іграшками

         – відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театрілізації чи грі

         – не має друзів у групі.

 

Джерело: https://www.pedrada.com.ua/news/5508-rekomendats-shchodo-organzats-protiepdemchnih-zahodv-u-zdo-na-perod-karantinu

Витяг з Закону України щодо протидії булінгу

Адміністративні стягнення за булінг

булер

адміністративне стягнення

штраф

громадські роботи

будь-який учасник освітнього процесу

50–100 нмдг

20–40 год

повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення

100–200 нмдг

40–60 год

група осіб

100–200 нмдг

40–60 год

малолітні або неповнолітні особи віком 14–16 років

50–100 нмдг

20–40 год

повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення

100–200 нмдг

40–60 год

нмдг — неоподатковуваний мінімум доходів громадян (= 17 грн)

Зауважте!

Відповідальність нестиме також керівник закладу освіти, який не повідомить поліцію про випадки булінгу:

·         штраф 50–100 нмдг

·         або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до 12% заробітку.

Учасники освітнього процесу

право

обов’язок

примітка

здобувачі освіти (учні)

·         захист під час освітнього процесу від булінгу (цькування)

·         отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування)

·         повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб

ст. 53

педагогічні працівники (вчителі)

·         захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю

·         повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування)

ст. 54

батьки

·         подавати керівництву або засновнику закладу освіти заяву про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу

·         вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу

·         сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування)

·         виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти

ст. 55

 

 

Що робити з дітьми під час карантину: ресурси і поради

Що робити з дітьми під час карантину: ресурси і поради

В інтернеті уже багато мемів про те, як це – працювати під час

карантину вдома з дітьми.

Найпростіший спосіб виглядає так:

 

Але навряд чи ви захочете, щоб ваші діти аж настільки страждали.

Та й карантин під час коронавірусу – це не просто сидіння вдома. 

Дуже важливо розуміти, як саме організовувати простір і час дітей вдома.

Про це розповіла дитяча психологиня Світлана Ройз в інтерв’ю Марії Єфросиніній для UNICEF:

"Зараз багато моїх знайомих намагаються судорожно організовувати простір і дні дітей. 

А насправді є правило: дітям треба дати можливість, по-перше, відпочити, по-друге, теж відреагувати свою тривогу, а по-третє, їм треба дати можливість нудьгувати".

За словами Ройз, якщо ми починаємо розважати дитину, то позбавляємо її власної енергії і насолоди від власних дій. 

 

 

"Коли моя донька говорить: "Мамо, мені нудно", я не дозволяю їй в цей момент вмикати планшет чи брати в руки телефон. Я їй кажу: "Понудьгуй декілька хвилин, тобі прийде ідея.

Насправді, якщо ми весь час будемо аніматорами для своїх дітей, ми позбавляємо їхньої власної мотивації", – пояснює психологиня.

За її словами, активність дітей треба зараз очолити.

Дати їм можливість битись подушками і самим долучитися до цієї гри, дозволити стрибати на ліжку. 

"Це збереже нам певну кількість нервових клітин", – додає Ройз. 

"Українська правда. Життя" знайшла багато-багато ресурсів, які допоможуть вам працювати і не збожеволіти з постійним "Ну мам", "Ну тат", дітям з цікавістю провести час, а вільний період від роботи прожити з цікавістю разом.

 Якщо ми починаємо розважати дитину, то позбавляємо її власної енергії і насолоди від власних дій. Фото: Freepik 

 

 

Зоопарки онлайн

 

 

Ваші діти можуть провести час у компанії панд, жирафів, коал та інших цікавезних тварин.

The San Diego Zoo – тут дитина може порозглядати мавп, коал, слонів, панд, тигрів, пінгвінів та інших тварин.

Georgia Aquarium’s beluga whales – тут кити, пінгвіни, медузи та інші створіння. 

Особливо варто подивитися на медуз дорослим. Заспокоює.

Houston Zoo – можна спостерігати за горилами, жирафами, слонами, носорогами і навіть мурахами.

Atlanta Zoo Panda Cam – тут тільки панди, але їх цілком достатньо.

Monterey Aquarium – на стримах ви побачите риб, пінгвінів, черепах, медуз та інших тварин.

Kitten Rescue Sanctuary’s Kitten Cam – це стрим із кімнати з врятованими котиками. Там просто "мі-мі-мі".

Якщо ваші діти вже дуже люблять тваринок, то можна поспостерігати за стримами американських зоопарків.

Наприклад, зоопарк міста Цинциннаті, штат Огайо, кожен день у Facebook влаштовує "Домашнє сафарі".

 

 

Пізнавальне

 

 

Відео TED, які можна дивитися разом з дітьми.

Ось добірка виступів, які, на думку, організаторів конференції, точно підійдуть до перегляду з дітьми. 

А ще у них є Youtube-канал TED-Ed з короткими анімаційними пізнавальними відео.

Наприклад, з цього ролика ви дізнаєтесь про питання, на які ніхто на цій планеті не може дати відповідь.

 

 

 

Подкасти для дітей

 

 

Можливо, ваша дитина добре сприймає інформацію на слух, а ще непогано знає англійську або хоче її підівчити?

Ось добірка цікавих подкастів англійською для дітей.

Story Pirates (Історія піратів)

Цей подкаст просто веселий. В його епізодах багато музики і вони завжди дивують.

Родзинка цього подкасту в тому, що ідеї для кожного епізоду пишуть діти, які відправляють їх в редакцію в надії побачити свої історії, втілені в життя групою професійних акторів, оповідачів і коміків.

Hero Hotel (Герой готелю)

У цьому фантастичному, комедійному, пригодницькому подкасті слухачі знайомляться з чоловіком, який працює в готелі своєї бабусі для супергероїв. 

Коли монстри та лиходії вриваються в готель, поки герої перебувають у відпустці і не хочуть нічого робити, цей чоловік і його кіт рятують ситуацію. 

У цьому багато сміху та інших цікавинок.

 

 

Brains On! (Увімкни мозок!)

Це обов'язковий подкаст для тих дітей, які дуже люблять пізнавати світ.

Кожен епізод присвячений тому, як і чому все працює, звідки береться і багато іншого. Теми дуже широкі, тому ви точно зможете знайти там щось цікаве для своєї дитини. 

Animal Safari (Сафарі за тваринами)

Цей подкаст допоможе дізнатися більше цікавих фактів про тварин. 

Наприклад, юні слухачі почують про про найщасливішу кішку в світі та які звуки видають милі, пухнасті коали. 

Також цей подкаст розповідає цікаві факти про території, на яких живуть тварини.

 Активність дітей треба зараз очолити. Фото: Freepik 

 

 

Час без гаджетів

 

 

Якщо ви хочете, щоб дитина відпочила від гаджетів, а ваша нервова система не здалася через гучні крики, психологиня Світлана Ройз на своїй сторінці у Facebook пропонує спеціальні активності. 

Вона назвала їх "Тихі ігри":

"Багатьом батькам доводиться часто говорити дітям – "не кричи, говори тихіше, рот закрий". 

Нам важливо пам'ятати – багато дітей мінімум до 6 років не вміють контролювати гучність своїх звуків", – попереджає Ройз.  

Пульт управління

На подушечках пальців дитини малюємо фломастером "кнопку гучності". Наприклад, на вказівному пальчику – червоним кольором ставимо крапку – голосніше, на безіменному – синім кольором – тихіше. 

Тренуємося, пропонуємо сказати слово, наприклад, "мама", або ім'я дитини, натискаємо кілька разів на пальчик – дитина говорить слово в залежності від "кнопки" і кількості "кліків" голосніше-тихіше. 

(Доводимо до найбільшої гучності, а потім, зупиняємо на потрібній). 

Коли дитина знову буде говорити голосніше, посміхаючись, доторкаємося до її "кнопки", або просимо, щоб вона сама доторкнулася.

 

 

Гра у "шпигунів", в мишок і кота

Мишка повинна тихенько, беззвучно пробратися і щось заздалегідь продумане у нас схопити.

Букви в рядок 

Від маленької до величезної. 

І навпаки, від величезної, до маленької. Просимо дитину дивитися на літери, вимовляти звук, підвищуючи або знижуючи гучність (чим менше буква, тим тихіше звук і навпаки).

Кожні кілька годин – 2 хвилини тиші

Призначаємо дитину головною. 

Коли задзвенить будильник, вона подає всім сигнал – "Слухаємо тишу".

Пантоміма – гра "в крокодила"

"Але – обов'язково – домовляємося про час, коли можна кричати", – додає Ройз.

І ще декілька ігор з дітьми, які допоможуть активно рухатися в домашніх умовах.

 

 

Книги

 

 

Також психологиня радить книги, які можна прочитати з дітьми під час карантину.

Серед них:

  • "Якого кольору поцілунок", Росіо Бонілла (3 +)
  • "Що б не трапилося", Дебі Гліорі (3 +)
  • "Знаєш, як я тебе люблю?", Сем Макбратні (2,5 +)
  • "Моя Ба", Таня Стус (3+)
  • "Хто живе у мами в серці", Світлана Ройз (3+)
  • "Моя Любов", Астрід Деборд (3+)
  • "Чи скучила за мною твоя борода?", К. Т. Хао (6 +)
  • "Макс та супергерої", Росіо Бонілла (3+)
  • "Поцілунок в долоньці", Одрі Пенн. (3+)

та інші.

 

 

Навчання

 

 

Якщо ви хочете, щоб дитина трохи повчилася, то для цього є багато онлайн-платформ. 

Тут є доступ на місяць до всіх завдань за шкільною програмою 1-4 класів з української мови та математики. 

Це дозволить усім учням початкової школи навчатися дистанційно. 

Якщо ж ваша дитина готується до ЗНО, список усіх безкоштовних онлайн-курсів та ресурсів у цих матеріалах:

А ще під час карантину на телеканалі "Рада" транслюють освітні курси для підготовки до незалежного оцінювання.

Також Естонія запустила безкоштовну онлайн-освіту для інших країн.

Країна в лідерах Європи за освітніми тестами PISA та з діджитал навчання. 

У списку: додаток навчання-гри для малюків, програма вивчення математики з можливістю змагання для школярів, віртуальний кабінет і системні вебінари для вчителів. А ще є курси вивчення іноземних мов для всіх.

Всього є 11 різних платформ, які ви можете знайти за посиланням

ЯК ПЕРЕЖИТИ КАРАНТИН І ЗАЛИШИТИСЬ СПОКІЙНИМИ

Паніка – психічний стан людей — несвідомий, нестримний страх, викликаний небезпекою, що охоплює людину. Вірус – це загроза, і в умовах нестабільності, у тривозі за своє життя і здоров’я близьких, не рідко ми втрачаємо критичне мислення і впадаємо в панічні стани.

Що можна зробити, щоб уберегти себе та корисно і безпечно провести час вдома з дітьми, в умовах ізоляції у зв’язку із загрозою розповсюдження короновірусу?

Ось декілька порад.

1. Обмежте контакти з людьми в соцмережах, від яких ви отримуєте інформацію про карантин, його перебіг, актуальний стан. Оберіть для себе декілька авторитетних осіб чи джерел, від яких іде суха, фактична інформація без зайвого аналізу ситуації та особистісних оціночних суджень.

2. Відслідковуйте свої почуття. Коли діти і батьки знаходяться в обмеженому просторі досить довгий час, закономірно, що виникає дуже багато різноманітних ситуацій, на які ми так чи інакше реагуємо. Дуже важливо в цей момент зрозуміти які саме у вас почуття – страх, злість, тривога, лють, роздратування чи яке-небудь інше, і відчути, що саме їх викликало. Оскільки, може відбутись підміна почуттів, коли, наприклад, ви можете злитись на підвищення курсу валют і через це сильно накричати на дитину за розлитий чай. Намайгайтесь розмежовувати, які саме почуття і до кого чи чого, ви відчуваєте. Краще обговорити з дітьми почуття допоможуть такі книги: “Велика книга почуттів”, “Книга Від…до. Почуття: від суму до радості”, “Безліч емоцій. Що означає кожна?” та ігри: емоційний кубик, емоції на магнітах, меморі емоціїї, гра-розвивайка Емоції.

3. Не замовчуйте власні переживання стосовно карантину. Діти все відчувають, вони розуміють, що є певне напруження і батьки стривожені. Необхідно спокійно пояснити дітям ситуацію простою та зрозумілою мовою, без зайвої паніки сказати про свої відчуття занепокоєння та тривоги і розповісти про елементарні правила особистої гігієни, які можуть захистити від вірусів (регулярно мити руки, не брати нічого брудного до рота, зайвий раз не цілуватися і не обійматися…). Для маленьких дітей ці правила можна перетворити на гру.

4. Утворіть ритуали. Ізоляція – це свого роду криза, це зміна стабільності і звичайного режиму. Завдання для батьків в цей час організувати нові ритуали, які забезпечать стабільність дітям. Це можуть бути: фізична зарядка в певний час, телефонні та відео дзвінки з рідними, спільне приготування їжі, ігрові турніри з різноманітних настільних чи активних ігор.

5. Організуйте дітям ігрову діяльність. Під час карантину можна пограти в різні навчальні ігри або розважальні.

Ігри, щоб не забути букви та цифри Твінс АБЦ, гра Грайливі сови, гра з маркером Жирафчик, дошка-вкладка «Цифри», дерев’яна іграшка половинки «Рахуємо до 10», дошка-вкладка Алфавіт, Математична пробірка, Гра для вивчення таблички множення “Спіймай горобця”.

Настільні ігри на розвиток мислення Кольорики, різноманітні пазли, головоломки, магнітний танграм, математичний планшет, Кольорові жабенята, Шкарпетки рукавички, гра Ку-ку-рі-ку Будь першим, ігри меморі, Лимонади.

Розважальні ігри магнітна гра “Торт”, гра настільна з липунами (Монстроманія), Сковорідки, Хто Я, Дженга, Мафія, Докумекай, Асоціації, Мімікю, Кривляки, Базікало (вірю-не вірю), гра Не прогав.

Ігри для найменших Гра з мішечком «Звіробуc, ігри з прищепками, Комбінатор, Пазли-двійнята «Лічба», пальчиковий театр “Тваринки”, шнурівки, балансири, сортери, пазли-половинки, ігри на липучках, пірамідки, мозаїка, овочі та фрукти з полімерної глини, помпони, картки Домана, різноманітні сенсорні коробки.

Активні ігри ходулі, м’ячики, фітболи, килимки з каменями, боулінг.

6. Створіть резервний список активностей та ігор з дітьми, в який можна глянути, коли буде здаватись, що зробили вже все що можливо.

7. Підтримуйте свій ресурс. Насправді батьки легко можуть взаємодіяти зі своїми дітьми, якщо мають на це ресурс і є наповнені. І тут головне зрозуміти, що в даний період ізоляції не всі ваші дії повинні мати якийсь сенс. В звичайному ритмі ми звикли ставити перед собою певні завдання, виконувати їх і від цього отримувати енергію. Наразі ситуація змінилась – необхідно навчитись отримувати задоволення від процесу, а не від результату. Дозвольте собі робити щось без конкретної цілі. Спробуйте зрозуміти, що підходить більше для вас – перегляд фільмів, рукоділля, читання книг, онлайн-навчання, спорт вдома.

Ще один важливий момент стосовно внутрішнього ресурсу – не плануйте далеко наперед. Оскільки ситуація не зовсім стабільна, не ставте конкретних планів, щоб не розчаровуватися у випадку іх нереалізації.

Здоров’я всім і пам’ятайте – карантин скоро скінчиться!

 

 

Гра в «ізоляцію». Як адаптуватись до режиму «карантин» - поради психолога

«Враховуючи ситуацію пандемії, реакцію українців на карантин, психологічний стан багатьох сімей моїх друзів, знайомих, пацієнтів, я, як дитячий психолог, вирішила висловити свою думку та надати певні рекомендації для батьків»

На думку психолога, стався «інформаційний вибух» з приводу коронавірусу COVID-19. Вона корисна, необхідна та важлива. Втім, у соцмережах часто-густо розповсюджують пости, які викликають паніку або ж сміх. До прикладу, фейки про покарання батьків, чиї діти розгулюватимуть вулицею, чи заражені коронавірусом тропічні фрукти.

Такі новини викликають паніку, а вона, своєю чергою, губить імунітет, зокрема, коштом гормону стресу — кортизолу.

Інформаційне ж перевантаження, переконує психолог, призводить до стресу та змін у психіці в усіх без винятку вікових категоріях.

«Беззаперечно, коронавірус кардинально змінив та змінює життя не лише нашої країни. Сучасній людині досить складно перебувати в ізоляції, і це стосується не лише обмеження пересування, соціальних контактів, роботи, відпочинку, хобі. Проте, основним випробуванням є перебування 24 години на добу усіх членів сім’ї разом. Дійсно, карантин може стати серйозною загрозою для деяких внутрішньосімейних стосунків або принаймні для нервової системи батьків».

У психології існує п'ять стадій прийняття стресової події, які цілком можна застосувати й до прийняття пандемії коронавірусу:

  1. Заперечення, яке фактично рятує психіку від гостроти удару на початку. На кшталт «так це десь там, у китайців», «до нас не дійде».
  2. Злість — маркер болю: несправедливо й боляче, цього не має бути, пошук винних. Чадо протестує та сперечається із дорослими. Усе тому, що в ізоляції діти не можуть жити нормальним, звичним для них життям.
  3. Торг — дії направленні на ухилення від удару (ознайомлення з рекомендаціями МОЗ, симптомами, покупка антисептиків і масок).
  4. Депресія — приходить повне усвідомлення того, що відбувається насправді.
  5. Прийняття — інтенсивність емоцій поступово знижується, з’являється можливість подивитися на світ навколо й спробувати жити по-новому.

«Всі сьогоднішні події — це те, чого раніше з нами не було, чого немає в нашому досвіді. Поряд з виконанням наказів, рекомендацій влади, медиків, щодо гігієни, ізоляції, поведінки, варто звернути увагу і на психологічний аспект карантинних заходів, пов’язаних з коронавірусом, — пише психолог, — Сьогодні батьки мають, як ніколи, багато вільного часу для спілкування з власними дітьми, якого так вкрай катастрофічно не вистачало у звичайному вирі життя».

Гра в «ізоляцію». Як адаптуватись до режиму «карантин» - поради психолога

Втім, для багатьох батьків, крім COVID-19, постала нова «загроза». Це спілкування із власним чадом, організація їхнього дозвілля в 4 стінах та вміння грамотно розкласти свої емоції на полички. Аліна пояснює: «Багато батьків здивовано помічають, що їхні діти виросли й стали «незнайомими». Стають більш помітними для батьків риси характеру, емоції, уподобання, інтереси дитини, які могли бути поза увагою, враховуючи щоденну зайнятість батьків і завантаженість дитини школою, гуртками, домашніми завданнями, спілкуванням з друзями».

Отже, чого не варто робити батькам:

  • різко починати виховувати, або «перевиховувати» своїх дітей. Адже це лише забере багато сил, здоров'я і часу та зіпсує відносини сім’ї в умовах ізоляції;
  • примушувати дітей «використовувати час з користю, не байдикувати», тобто робити те, що здається за потрібне вам. Варто пам’ятати, що завдяки бездіяльності великі ідеї, поховані в несвідомому, отримують шанс проникнути у свідомість;
  • в жодному разі не варто зводити нанівець малечі. «Заспокійливі» висловлювання, на кшталт «Знайшов, про що переживати», «Тебе це взагалі не стосується, йди, пограйся», замінити на «Я розумію, що ти боїшся», «Я бачу, що тобі сумно, я тебе розумію».
  • не варто обговорювати в присутності дітей невтішні сценарії, деталізуючи подробиці.
  • не слід переглядати безкінечно фільми про віруси, хвороби, апокаліпсис, які лише підійматимуть рівень тривоги й страху. Краще подивіться комедію чи мультики з дітьми. А «під фільм» приготувати домашні сухарики або какао з печивом.

«Золоті правила» для батьків:

  • слід пам’ятати, що ізоляція - це стрес як для дорослих, так і для малечі;
  • пояснити, що боятись - це нормально. Страх - емоція, яка дозволяє уберегти людину від життєнебезпечних вчинків. Емоція страху - у парі з інтересом: Надавши дитині інформацію про коронавірус, відповідно до її віку, ви зменшите її страх!
  • щоб подолати негативні емоції, можна зробити мішечок для крику, або ж влаштувати битву подушками.
  • підліткам варто допомогти розібратися в інформації, з якою вони стикаються, навчити визначати факти та фейки.
  • розділити права та обов'язки кожного члена сім'ї на час карантину, незалежно від віку;
  • по можливості організувати звичне для дитини й для себе спілкування, розваги та гуртки в онлайн режимі;
  • сімейна ранкова зарядка допоможе зняти стрес і зменшити паніку;
  • дотримуватись інформаційної дієти — достатньо раз в день подивитися новини для того, щоб бути в курсі дійсно важливих подій.

Гра в «ізоляцію». Як адаптуватись до режиму «карантин» - поради психолога

«Батькам у взаємостосунках між собою потрібно бути більш толерантними одне до одного, намагатися все обговорювати. Якщо партнер вже не витримує напруження, - потрібно дати можливість побути на самоті. Але це має бути взаємно, час для себе потрібно давати обом партнерам. В ситуаціях конфліктів між собою, батькам слід уникати ігнорування, приниження особистості партнера, егоцентризму і використовувати активне слухання, підкреслення значущості партнера. Будьте здоровими! Дотримуйтесь гігієни рук і розуму!», - додає психолог.

Коронавірус: рекомендації педагога-психолога як поводитися батькам під час карантину

На час карантину, батьки стають для дітей вчителями, вихователями, лікарями і друзями, тож багатьох цікавить питання як поєднати в собі ці всі ролі та знайти вільний час для себе.

Як не втратити контроль над дітьми під час карантину?

Під час карантину, оголюються всі ваші проблеми. Раніше ви могли від них втекти на роботу або хоча б розчинитися у соціумі. Зараз тікати нікуди, оскільки ви у чотирьох стінах. Це найкращий час для того, щоб вирішити всі проблеми, які виникають у стосунках з дітьми.

Дітям не потрібен «контроль», вони природно хочуть бути хорошими та слухняними для своїх батьків. Якщо поведінка дітей виходить з-під контролю, це означає одне – ви десь недопрацювали. Десь втрачений батьківський авторитет, десь порушена ієрархія або дитина не відчуває турботи чи безумовної любові.

Контроль потрібен хіба що за режимом. Необхідно прописати план дня для дитини. І у дні повинно бути не лише навчання! Окрім навчання, потрібно виділити час для фізичної активності, вільної гри, спланованих прийомів їжі, для релаксу і для нудьги. Нудьгу я б поставила на перше місце, бо саме у ній народжуються класні ігри, які допомагають дітям адаптуватися до нової реальності.

Чим зайняти дітей, щоб знайти вільний час для себе?

Діти займають себе самі, якщо не заважати їхньому природному розвитку. Вони вигадують власні ігри, досліджують світ і взаємодіють з батьками.

Мультики та комп‘ютерні ігри заважають дітям гратися самостійно. Мультики - це готове рішення. Не працює фантазія, дитина не розвивається. Окрім того, дитячий мозок не здатен сприймати 24 кадри за секунду. Тому виділяється гормон, який гальмує роботу мозку, щоб можна було сприймати ці 24 кадри. І при «передозуванні» мультками це гальмування переходить у реальне життя. В цьому випадку розвиток дитини страждає.

“Я дуже рекомендую батькам спробувати пожити 2 тижні без мультиків. Дитина стане значно спокійнішою і навчиться розважати себе сама”, - зауважила Марія Сичинська.

Як компенсувати дітям брак прогулянок?

Брак прогулянок компенсувати складно. Але такі умови диктує реальність. Можна відгородити частину кімнати (можливо, є балкон) для «прогулянок». Спробуйте пограти у таку гру: перевзуватися, переодягатися і виходити на балкон. Тримати певні іграшки лише на «території прогулянок». Це буде певна зміна обстановки.

Прогулянок ніщо не замінить. Але співставивши ризики ми розуміємо, заради чого ми це робимо.

Що не потрібно робити батькам під час карантину?

Точно не потрібно робити вигляд, що нічого не відбувається. Життя змінилось. Спершу треба цю реальність прийняти дорослим. І чим швидше ми усвідомимо, що це не змінити, тим краще.

Діти відчувають нашу тривогу, навіть якщо ми при них не розмовляємо на ці теми і приховуємо, що відбувається. Діти можуть відчувати шалену тривогу, але не ставити запитань. Важливо розуміти, що вони все відчувають і ваше мовчання лише погіршує ситуацію. Зважаючи на вік дитини і на її чутливість треба підібрати слова, щоб пояснити, що відбувається. Є речі, про які краще промовчати. А є те, до чого варто підготувати.

Це дуже індивідуально. В першу чергу, треба бачити дитину, щоб розуміти, що вона може витримати, а що – ні. Також вибір тону розмови дуже залежить від того, у якому психічному стані знаходяться батьки, наскільки вони близькі зі своїми дітьми, наскільки діти можуть відкрити своє серце батькам і т.д.

Як уберегти дітей від зараження та пояснити їм, що таке коронавірус?

Зі старшими дітьми можна бути відвертим. Але важливо видавати інформацію дозовано. Дітям точно не потрібен такий потік інформації, який мають дорослі. Спирайтесь на авторитетні джерела і контролюйте, що читають/дивляться діти. Деяка інформація може їх травмувати.

Малечі варто пояснити, що є такий вірус, який живе на дверних ручках, на підлозі, на руках та інших поверхнях. Але всі заходи безпеки повинні бути у формі гри, інакше буде складно: “Це ж весело: маска у мами, маска у тата і тобі одягнемо маску. Дивись, які ми схожі!” або “У тебе в руці сидить маленьке сонечко, яке дуже любить купатися. Тому треба купати його довго і з милом. Тоді воно буде щасливим” - найпростіші приклади. Пов’язуйте гру з улюбленими героями ваших дітей, зацікавлюйте їх, грайтеся разом.

 

 

Адаптація дитини до умов дитячого садочка

 

Шановні батьки! Усвідомте, що ваше власне хвилювання передається дитині. Щоб запобігти цьому, заздалегідь познайомтесь з вихователями та особливостями організації життя в групі.

1.Дайте дитині позитивну перспективу: розкажіть, що в дитячому садочку багато іграшок, діток, і їй там буде добре, цікаво, весело.

2.Підпорядкуйте домашній режим режиму роботи дитячого садка, особливо додержуйте часу вкладання спати і період харчування.

3.Навчіть дитину елементарних навичок самообслуговування.

4. Подбайте про психічне і фізичне здоров’я дитини.

5. Повідомте вихователів про звички та вподобання вашого малюка, про особливості здоров’я і поведінки.

6. Потурбуйтеся про нервову систему вашої дитини. В перші дні перебування не залишайте її на цілий день у дитячому садку.

7. Тримайте тісний зв’язок з персоналом групи, і будете певні, що працівники зуміли прийняти і зрозуміти вашу дитину, і по-материнськи дбають про неї.

 

Рекомендації батькам з підготовки дітей до дитячого садка.

 

Зверніть увагу на домашній режим харчування та сну ,наближайте його до того режиму, що буде у дитячому садку.
Поступово формуйте навички спілкування дитини з однолітками: гуляйте з ним на ділянці дитячого садка, залучайте до спільної діяльності з іншими дітьми.
Привчайте малюка до самостійності й доступного для його віку самообслуговування.
Розповідайте дитині, що таке дитячий садок, навіщо туди ходять діти, чому ви хочете, щоб вона туди пішла.
Проходячи повз дитячий садок, з радістю нагадуйте дитині, як їй пощастило — восени вона зможе ходити сюди. Розповідайте рідним і знайомим у присутності малюка про свою удачу, кажіть, що пишаєтеся своєю дитиною, адже її прийняли до дитячого садка.
Докладно розповідайте дитині про режим дитячого садка: що, як і в якій послідовності вона робитиме. Чим докладнішою буде ваша розповідь, і чим частіше ви будете її повторювати, тим спокійніше й упевненіше почуватиметься ваш малюк, коли піде у дошкільний заклад.

 

Учіть дитину гратися.

 

Психологи виявили чітку закономірність між розвитком предметної діяльності дитини та її звиканням до дитячого садка. Найлегше адаптуються малюки, які вміють довго, різноманітно й зосереджено діяти з іграшками. Уперше потрапивши до дитячого садка, вони швидко відгукуються на пропозицію погратися, з інтересом досліджують нові іграшки. Дитина, яка вміє гратися, легко йде на контакт із будь-яким дорослим.
Розробіть разом з дитиною нескладну систему прощальних знаків уваги, так їй буде легше відпустити вас.
Пам'ятайте, що на звикання дитини до дитячого садка може знадобитися до півроку. Розраховуйте свої сили, можливості й плани.
Переконайтеся у тім, що вашій родині дитячий садок необхідний саме зараз. Будь-які ваші коливання дитина використовуватиме для того, щоб протистояти відвідуванню дитячого садка. Легше й швидше звикають діти, батьки яких не мають альтернативи дошкільному закладу.
Чим з більшою кількістю дітей і дорослих, з якими дитина спілкуватиметься у дитячому садку, вона побудує стосунки, тим швидше вона звикне. Допоможіть їй у цьому. Познайомтеся з іншими батьками та дітьми. Відвідуйте разом з дитиною прогулянки у дитячому садку. Чим ближчими будуть ваші стосунки
з вихователями, іншими батьками та їхніми дітьми, тим простіше буде звикнути вашій дитині.
У присутності дитини уникайте критичних зауважень на адресу дошкільного закладу і його працівників. Ніколи не лякайте дитину дитячим садком.
Приблизно за тиждень до першого відвідування дитячого садка попередьте дитину, про це, щоб вона спокійно очікувала майбутню подію.

 

Прийоми, що полегшують дитині ранкові прощання.

 

Навчіться прощатися з дитиною швидко. Не затягуйте розставання. Інакше малюк відчує ваше занепокоєння і йому буде ще складніше заспокоїтися.
Покладіть малюку до кишеньки яку-небудь пам'ятну річ, що нагадуватиме про вас і про те, як сильно ви його любите.
Ніколи не намагайтеся «вислизнути» непомітно від дитини, якщо хочете, щоб вона довіряла вам.
Вигадайте забавний ритуал прощання й строго дотримуйтеся його, наприклад завжди цілуйте дитину в щічку, а потім ніжно потріться носиками або що-небудь подібне.
Не намагайтеся підкупити дитину, щоб вона залишилася у дитячому садку за нову іграшку.
Чітко дайте дитині зрозуміти, що хоч би які істерики вона влаштовувала, їй все одно доведеться йти до дитячого садка. Якщо ви хоч раз піддастеся дитині, надалі вам буде вже набагато складніше впоратися з її вередуваннями й слізьми.

 

 

Психолого-педагогічна допомога

родині в адаптації дитини до умов дитячого садка.

Адаптация - это приспособление или привыкание организма к новой обстановке. Для ребенка детский садик, несомненно, является новым, еще неизвестным пространством, с новым окружением и новыми отношениями.

Адаптация обычно протекает сложно с массой негативных сдвигов в детском организме. Эти сдвиги происходят на всех уровнях, во всех системах. Только вам обычно видна лишь надводная часть айсберга - поведение. А если бы вы знали, что творится в организме и душе ребенка, когда он впервые идет в детский сад, то вряд ли отдали бы его когда-нибудь в этот новый детский коллектив. В нем малыш постоянно находится в сильном нервно-психическом напряжении, не прекращающимся ни на минуту. Он на грани стресса или в полной мере ощущает стресс.

Присмотритесь повнимательней к ребенку, он здоровый или все-таки больной? Кажется, не то и не другое. Ваш малыш в особом "третьем состоянии" между здоровьем и болезнью. Что-то сходное испытывали вы, когда были беременны. Но постоянно находиться в "третьем состоянии" нельзя. Поэтому сегодня или завтра ваш ребенок или просто в самом деле заболеет, или снова станет сам собой. Если выраженность стресса у ребенка минимальна, в скором времени вы позабудете о негативных сдвигах адаптационного процесса и о том, что беспокоит вас сегодня. Это будет говорить о легкой или же благоприятной адаптации.

Если выраженность стресса велика, у ребенка, очевидно, будет срыв, и он, по-видимому, заболеет. Срыв, как правило, свидетель неблагоприятной или же тяжелой адаптации у малыша.

Давайте все-таки уточним, что провоцирует в подобной ситуации стресс у ребенка.

В огромной степени - отрыв от матери. Конечно же, малыш неразрывно связан с вами и мама - это главное, что у него было, вернее, есть и будет. И вдруг его любимая и самая прекрасная на свете мама бросила его на произвол судьбы среди ужасной новой обстановки и незнакомых ему ранее детей, которым нет до него дела. И чтобы в этой новой обстановке продержаться, ему необходимо здесь вести себя не так, как дома. Но он не знает этой новой формы поведения и от того страдает, боясь сделать что-то не так. А страх поддерживает стресс, и образуется порочный круг, который все-таки в отличие от всех других кругов имеет точное начало - отрыв от матери, разлука с матерью, сомнения в ее альтруистической любви.

Итак, разлука - страх - стресс - срыв адаптации - болезнь... Но все это обычно свойственно ребенку с тяжелой или неблагоприятной адаптацией к детсаду. При этом типе адаптации процесс, как правило, затягивается на длительное время и ваш ребенок приспосабливается к организованному коллективу месяцами, а иногда не может приспособиться совсем. Поэтому детей с тяжелой адаптацией, которую обычно прогнозируют у ребенка еще в детской поликлинике, желательно не отдавать в три года в сад, а по возможности немного позже, по мере совершенствования их адаптационных механизмов.

Кстати, мальчики 3-5 лет более уязвимы в плане адаптации, чем девочки, поскольку в этот период они больше привязаны к матери и более болезненно реагируют на разлуку с ней.

К тому же вспомните еще о кризисе трех лет, который может наслоиться на период адаптации ребенка. В это время малыш впервые ощутил себя как личность и хочет, чтобы это видели другие. А мы, другие, это не всегда видим или не желаем видеть, нам проще, чтобы было все, как раньше. Поэтому малыш весь на пределе, отстаивая перед нами свою личность, и психика его становится ранимее к воздействию различных обстоятельств окружающей среды.

И вот вы именно в то время, когда ребенок остро в вас нуждается, когда вам необходимо щадить его ослабленную нервную систему, как будто бы специально, дополнительно к психической нагрузке кризиса трех лет, невольно взваливаете на плечи малыша еще один тяжелый груз - груз адаптации к детсаду, не понимая, что все это "надорвет" его. И часть детей и в самом деле "надрывается", о чем свидетельствуют видимые изменения в обычном поведении ребенка.

 

Степень адаптации ребёнка к  условиям детского сада

 

В каждом детском саду есть уже свой отработанный алгоритм адаптации ребенка. Чаще всего малыш привыкает к новой жизни по такой схеме:

·  чтобы ребенку было проще познакомиться с воспитателями и другими детьми, мама приводит его несколько раз на дневную и вечернюю прогулку. Очень важно, чтобы ребенок видел, как родители приходят за детьми;

·  первую неделю малыша приводят к девяти часам, чтобы он не видел слез и отрицательных эмоций других детей при расставании с мамой. Желательно, чтобы ребенок был накормлен, потому что многие малыши отказываются кушать в непривычной для них обстановке;

·  первую неделю мама находится в группе вместе с малышами, чтобы он чувствовал себя спокойнее. После утренней прогулки мама забирает ребенка домой;

·  вторую неделю малыш остается в группе в течение такого же времени, что и в первую, но уже без мамы. Мама приходит к концу утренней прогулки, и ребенок обедает в ее присутствии;

·  третью и четвертую неделю ребенок уже может остаться на дневной сон. Родители могут забрать его сразу, как только он проснется.

По тому, как дети приспосабливаются к садику, их можно разделить на три основные группы.

 

Тяжелая степень адаптации - дети, которые реагируют на перемену обстановки нервным срывом, к этому еще прибавляются и простудные заболевания. Это наиболее неблагоприятный вариант.

Поведение  ребенка:
Контакт с ребёнком удаётся установить только через родителей (в хучшем случае с ребёнком вообще не удаётся установить контакт). Малыш переходит от одной игрушки к другой, ни на чем, не задерживаясь, не может развернуть игровых действий, выглядит встревоженным, замкнутым. Замечание или похвала воспитателя оставляют ребёнка либо безучастным, либо он пугается и ищет поддержку у родителей. Очень часто родители находятся в слиянии с ребёнком, сомневаются в том, что он сможет освоиться в детском саду. Hо постепенно все может уладиться, и это во многом зависит от обстановки дома.

Запомните, что ребенку с тяжелой адаптацией, помимо вас и воспитателей, поможет только педиатр или узкий специалист!

 

Средняя степень адаптации - в эту группу опадают дети без нервных расстройств - они в детском саду "всего лишь" начинают часто болеть. Еще бы, происходит "обмен" всевозможными инфекциями. Подобную "прививку" могут выдержать далеко не все дети - у многих начинаются ОРЗ и прочие неприятности. При этом типе адаптации заболеваемость ребенка может снизить врач. Чем раньше он назначит корригирующие мероприятия ребенку, тем меньше вероятность, что малыш ваш заболеет, а значит, адаптация его приблизится к благоприятной. И это, в свою очередь, поможет адаптироваться вашему ребенку и в дальнейшем, когда он переступит порог школы.

Поведение ребенка:
Ребёнок вступает в контакт, наблюдая за привлекательными действиями воспитателя, либо через включение телесных ощущений. Напряжённость первых минут постепенно спадает, ребёнок может вступать в контакт по своей инициативе, может развернуть игровые действия. На замечания и поощрения реагирует адекватно, может нарушать установленные правила и нормы поведения (социальное экспериментирование).

При этом типе адаптации ребенок в среднем адаптируется к новому организованному коллективу больше месяца и иногда во время адаптации заболевает. Причем, как правило, болезнь протекает без каких-то осложнений, что может служить главным признаком отличия указанного типа адаптации от неблагоприятного варианта.

 

Легкая адаптация - наконец, почти половина детей составляет самую благополучную группу - они посещают садик без особых потерь, более или менее с желанием. Обычно период адаптации составляет 3-4 недели. С таким ребенком почти нет хлопот, и изменения, которые видны вам в его поведении, обычно кратковременны и незначительны, поэтому ребенок не болеет.

Поведение  ребенка:
Ребёнок спокойно входит в группу, внимательно осматривается, прежде чем остановить своё внимание на чём-либо. Он смотрит в глаза незнакомому взрослому, когда тот к нему обращается. Ребёнок вступает в контакт по своей инициативе, может попросить о помощи. Умеет занять себя сам, использует в игре предметы-заменители, например, понарошку кормит куклу, настроение бодрое или спокойное, пантомимика выразительная, эмоции легко распознаются. Ребёнок придерживается установленных правил поведения, адекватно реагирует на замечание и одобрение, корректируя после них своё поведение. Он умеет играть рядом с другими детьми, доброжелателен к ним. Полярным типом для тяжелой адаптации, является тип легкой адаптации ребенка, когда малыш ваш адаптируется к новой обстановке обычно несколько недель, чаще всего - полмесяца.

Каждый ребенок привыкает к жизни в детском саду по-своему. Одному ребенку на адаптацию потребуется всего неделя, а другому – целый месяц. Продолжительность привыкания зависит от многих факторов. Надо учитывать темперамент малыша, его состояние здоровья, какова обстановка в семье и даже то, насколько готовы к этому важному этапу сами родители. Некоторые дети в первые дни проявляют нешуточную агрессию: царапаются, кусаются, бросаются на пол, с яростью швыряют предлагаемые игрушки. Иногда бывает все наоборот: малыш после расставания с мамой замыкается в себе и, находясь в крайнем напряжении, еле сдерживает рыдания; сидит, уткнувшись в одну точку, не притрагиваясь ни к игрушкам, ни к еде. Так что родители должны быть готовы ко всему.

Чтобы более детально и как можно объективнее судить об этом этапе, психологами был специально разработан ряд необходимых показателей, достаточно информативно характеризующих особенности поведения и проявление эмоций у ребенка, адаптирующегося к новому организационному коллективу, и эмоциональный портрет ребенка, впервые поступившего в обычный детский сад.

Графік роботи:

заклад працює за 12-годинним робочим днем

Пн-Пт: з 7:00 до 19:00

 

Сб, Нд: вихідні

Наша адреса: 

68001, м. Чорноморськ

вул.Паркова 6-а,

Телефон: (04868) 4-68-75,

 

E-mail: dnz8perlinka@gmail.com

Note: Please fill out the fields marked with an asterisk.